Wat is de toeschietreflex bij het geven van borstvoeding?

Als je je baby borstvoeding geeft, scheidt je lichaam hormonen af die de melk naar de kanaaltjes achter de tepels stuwt. Deze stuwing wordt de 'toeschietreflex' genoemd. De toeschietreflex gebeurt bij elke borstvoeding en brengt de melkstroom op gang.



Hoelang duurt een toeschietreflex?

De toeschietreflex is natuurlijk en 'automatisch'. Als je net begint met het geven van borstvoeding, kan de toeschietreflex een paar minuten duren, maar dit wordt korter, tot enkele seconden, naarmate je langer borstvoeding geeft.

De toeschietreflex gebeurt soms zelfs als je baby huilt. Sommige vrouwen krijgen zelfs een toeschietreflex als zij andere baby's horen huilen.

Hoe voelt de toeschietreflex?

Bij de toeschietreflex kun je sommige of alle van de volgende fysieke gewaarwordingen voelen:

  • Enkele seconden tot enkele minuten nadat je begint met het geven van borstvoeding kun je een tinteling voelen of een prikkelend gevoel dat onder je arm begint en doorloopt naar je borst.
  • Er spuit of druppelt melk uit de andere borst.
  • Kramp in je baarmoeder, zeker in de dagen na de bevalling. Het hormoon dat de melkstroom stimuleert (oxytocine), zorgt er ook voor dat de baarmoeder samentrekt. Borstvoeding hoort bij het proces dat helpt je baarmoeder naar haar oorspronkelijke grootte terug te brengen.

    Hoe kan ik de toeschietreflex stimuleren?

    Probeer de volgende tips om de toeschietreflex te stimuleren:

  • Geef borstvoeding in een rustige omgeving waar je niet wordt gestoord.
  • Bereid je op een voeding voor door de borsten zachtjes te masseren. Borstmassage stimuleert de toeschietreflex en voorkomt dat melkkanaaltjes verstoppen, wat tot ernstigere problemen kan leiden. Was je handen en gebruik de tegenovergestelde hand van de kant van de borst. Begin de massage onder de oksel en ga door naar de borst.
  • Als je problemen hebt met de toeschietreflex, probeer dan naar voren te leunen en je borsten te laten hangen, zodat je hun volle gewicht voelt. Beweeg daarna voorzichtig van links naar rechts.
  • Knuffel met je baby. Huid-op-huidcontact stimuleert de afgifte van oxytocine, het hormoon dat helpt met de toeschietreflex.
  • Zorg dat je een comfortabele houding hebt aangenomen en je baby goed is aangelegd.
  • Zet een glas water bij je in de buurt. Van borstvoeding geven krijg je dorst!
  • Kijk tijdens het voeden naar je baby. Dit stimuleert de aanmaak van oxytocine en helpt een band met je baby op te bouwen.
  • Draag comfortabele kleding en een goed passende borstvoedingsbeha.
  • Raak niet gestrest over het geven van borstvoeding. Stress kan je toeschietreflex verminderen. Probeer dus te ontspannen en vergeet niet dat het produceren en geven van melk één van de natuurlijke functies van het lichaam is. Als je problemen blijft ondervinden met de toeschietreflex, aarzel dan niet om je lactatiespecialist, verloskundige of huisarts om advies te vragen.