Eten tijdens de borstvoeding

Je kent waarschijnlijk wel het spreekwoord dat je tijdens je zwangerschap voor twee zou moeten eten. Hoewel er een kern van waarheid in dit advies schuilt, moet je het ook niet te letterlijk nemen. Onderzoek heeft aangetoond dat zwangerschapsdiabetes zich bij overmatig eten om kan zetten in diabetes type 2. Het is dus belangrijk dat je met wat je eet, je lichaam tijdens de zwangerschap van het nodige voorziet en niet meer dan dat.

Tijdens de borstvoedingsperiode zijn de regels niet anders. Zorg ervoor dat je lichaam gezond en uitgebalanceerd voedsel krijgt met een variëteit aan voedzame ingrediënten, in hoeveelheden die je lichaam nodig heeft. Als je borstvoeding geeft, kun je tot 500 calorieën per dag meer dan normaal verbranden. Afhankelijk van je gewichtstoename tijdens de zwangerschap, je stofwisseling en andere factoren, kun je de hoeveelheid voedsel die je eet dus wel of niet verhogen. De veiligste manier om gezond te eten is door naar je eigen lichaam te luisteren. Eet als je honger hebt en neem kleinere, maar gezonde maaltijden. Verlies je daarentegen je eetlust, is het waarschijnlijk een goed idee om contact met je huisarts op te nemen. Dit kan soms namelijk een teken van postnatale depressie zijn.

Wat betekent een 'uitgebalanceerd dieet' precies?

Afwisseling is essentieel. Door verschillende soorten voedsel te eten verandert de smaak van de moedermelk, waardoor je baby al lang voordat hij gaat eten verschillende smaken leert kennen en accepteren. Gezonde voeding is gebaseerd op natuurlijke voedingsmiddelen in tegenstelling tot industrieel verwerkte producten. Deze bevatten niet alleen minder voedingsstoffen, maar ook veel ingrediënten die je lichaam niet nodig heeft, zoals kunstmatige kleurstoffen en smaakversterkers. Je doel moet zijn om dagelijks ingrediënten uit alle hieronder beschreven groepen te eten:

  • Eiwitrijke voedingsmiddelen, zoals mager vlees, eieren, vis (laag in kwik), zuivel, bonen en linzen
  • Volkoren brood en rijst als bron van koolhydraten
  • Veel groente en fruit, vooral groene bladgroenten
  • Calciumrijk voedsel, zoals zuivelproducten
  • Gezonde vetten uit noten, avocado, vis en extra vergine olijfolie
  • Veel water

Wat je beter niet kunt eten als je borstvoeding geeft

Hoewel de algemene aanbeveling is dat je nagenoeg alles kunt eten – zij het met mate –, zijn er bepaalde voedingsmiddelen waarvan je beter weinig of, indien mogelijk, niets eet.

Koemelk kan soms invloed op je kindje hebben, met symptomen als een opgeblazen gevoel, huiduitslag, een opgezwollen gezicht, diarree, braken, etc. tot gevolg. Dit wordt veroorzaakt door de eiwitten in koemelk waar je baby allergisch voor kan zijn. Als je denkt dat dit het geval is, bespreek dan met je huisarts om een aantal weken geen koemelk te drinken en te kijken of de symptomen van je baby dan verminderen.

Voorkom dat je tijdens het geven van borstvoeding te veel cafeïne binnenkrijgt. De aanbevolen hoeveelheid is niet meer dan 200 mg cafeïne per dag voor moeders die borstvoeding geven. Vergeet niet dat cafeïne niet alleen in koffie zit, maar ook in zwarte thee, energiedranken en sommige frisdranken. Door een verhoogde inname van cafeïne kan je baby onrustig en druk zijn, en moeite hebben met slapen.

Alcohol wordt via de moedermelk door de baby opgenomen. Regelmatig gebruik van alcohol in de borstvoedingsperiode kun je dus het best vermijden. Als je toch graag een glas wijn drinkt, kun je dit het best doen vlak nadat je borstvoeding hebt gegeven of melk hebt afgekolfd. Wacht daarna minstens 2 uur per drankje voordat je de volgende borstvoeding geeft of gaat kolven. Op die manier heeft het lichaam zoveel mogelijk tijd om de alcohol vóór de volgende voeding af te breken.

Misschien valt het je op dat je baby meer kramp heeft nadat je kruiden of groenten zoals uien, prei en bonen hebt gegeten. Dit kan toeval zijn, maar als je het elke keer constateert, is het raadzaam om dit tijdelijk uit je dieet te houden.

Als je aan een gezond dieet met bepaalde kruiden gewend bent, hoef je je gewoontes niet te veranderen als je zuigeling er geen last van heeft. Hij is waarschijnlijk al via de baarmoeder aan bepaalde kruiden gewend geraakt.